Dag 2 Vuurtoren Knudshoved

Het Knaldstation hier in Knudshoved is waarschijnlijk een van de oudste bewaard gebleven akoestische waarschuwingssystemen van het land.

Het werd in 1901 door het Lighthouse Directorate opgericht als waarschuwingssysteem voor veerbootverkeer op de Storebælt ter vervanging van de verouderde akoestische waarschuwing die optrad door het afvuren van twee kanonnen genaamd “Löwes Batteri”. De Knaldstationen moesten de veerboten veilig naar Nyborg Fjord leiden door middel van geluid in dichte mist, zware sneeuwval enz. Onder normale weersomstandigheden konden de veerboten navigeren met behulp van de visuele bakens die sinds het midden van de 18e eeuw bij vreugdevuren en vuurtorens waren geïnstalleerd om de schepen veilig naar de haven van Nyborg te leiden. Maar als het weer en het zicht slecht waren, kon je de vuurtorens niet zien.

Het straalstation werd gebouwd met een 7-8 meter hoge mast, die aan de bovenkant was uitgerust met een gebogen tuimelaar, die naar beneden kon worden getrokken tot een kleine loods, die naast de mast werd gebouwd. Hier werden de explosieve ladingen op een galg gemonteerd en werd de tuimelaar weer de lucht in geheven. Via een elektrisch apparaat werden de explosieve ladingen ontstoken en konden de veerboten zich oriënteren op het geluid.

Een solide bakstenen huis werd gebruikt om de explosieve ladingen op te slaan, dat nog steeds in het gebied staat. Het is gebouwd voor de opslag van buskruit en kogels, uit de tijd dat kanonnen werden gebruikt. Dat de kanonnen van Løwe niet up-to-date waren, kwam onder meer doordat het doffe geluid dat de kanonnen voortbrachten het geluid van de door stoom aangedreven veerboten zelf maar moeilijk kon overstemmen. De batterij bleef intact en stond in reserve voor het geval het straalstation zou uitvallen.

De alarmcentrale werd in 1934 gesloten en vervangen door modernere waarschuwingssystemen (elektrische sirenes). Vanaf 1934 en 40 jaar later stond en raakte het giekstation steeds meer in verval, en in 1976 viel het op het strand als gevolg van erosie van de kliffen. In 1983 werden de mast en de tuimelaar van het giekstation gereconstrueerd, maar verkeerd uitgerust met een brandhoutmand, die een “tuimelbaken” was voor visuele waarschuwing.

Na de restauratie in 1983 waren de mast en de kantelarm van het giekstation weer vervallen en in 2009 opgepoetst met verf en nieuwe staaldraden. In 2022 heeft DSB Properties een zorgvuldige restauratie uitgevoerd van de mast, de kantelconstructie en de geschoorde draden. Tegenwoordig zijn de mast en de tuimelaar teruggebracht naar hun oorspronkelijke constructie met een galg voor het bevestigen van de explosieve lading.

Bron: www-visitnyborg-dk (wel met google translate vertaald)

Omdat we toch vlakbij de brug waren gelijk maar ff een klein wandelingetje gedaan bij de vuurtoren van Knudshoved.. Een mooi wandelgebied met diverse wandelpaden. Hier kwamen we ook wat meerdere mensen met honden tegen.
Ook een mooi uitzicht weer op de bruggen 😀 .