Planes

Deze 2 vliegtuigjes staan in een kleine paardenweiland.. Worden bewaakt door 3 leuke minipaardjes. Het is dus ook niet de bedoeling dat je achter het hek komt. Eigenlijk is dit ook niet echt urbex.. Of eigenlijk toch ook weer wel???? Ze worden niet meer gebruikt, maar als sier neer gezet zodat men er naar kan kijken.
Maar toch hartstikke leuk als je er eens in de buurt bent zoals ik op dat moment was met mijn vriendin 😀 .

Aero L-29 Delfín (Linker toestel)
De Aero L-29 Delfín is een Tsjechoslowaakse Jet-trainer ontworpen en gebouwd eind jaren ’50, begin jaren ’60 door Aero. Het toestel is over de hele wereld verspreid in gebruik geweest.
Gewicht: 2.280 kg. Topsnelheid: 655 km/h. Bereik: 894 km. Kruissnelheid: 450 km/h. Lengte: 11 m. Spanwijdte: 10 m. Eerste vlucht: 5 april 1959.

MIG 21/Aero Z-159 (Rechter toestel)
Mikojan-Goerevitsj MiG-21 (NAVO-codenaam: Fishbed / Mongol) is een van oorsprong Sovjet-Russisch type jachtvliegtuig van het ontwerpbureau Mikojan-Goerevitsj (afgekort MiG). Aan het einde van de Koreaanse Oorlog introduceerde de Amerikaanse luchtmacht de North American F-100 Super Sabre. De Russische gevechtstoestellen waren hiertegen niet opgewassen. Opdracht werd gegeven voor een lichte dagjager en na anderhalf jaar was het ontwerp klaar.
De MiG-21 maakte zijn eerste vlucht op 14 juni 1956 en werd in 1959 officieel voorgesteld. Het is een zeer succesvol vliegtuig gebleken en werd voortdurend aangepast met nieuwe elektronica als radar en wapengeleiding.
In de jaren zeventig was het zelfs het meest gebruikte gevechtsvliegtuig ter wereld; ongeveer 10.000 exemplaren zijn er gebouwd. Het toestel werd ook ingezet tijdens de Vietnamoorlog. Naast in de Sovjet-Unie werd de MiG-21 ook in de voormalige Tsjechoslowakije gemaakt door Aero als Z-159.
Enkel de C-130 Hercules werd, voor wat betreft de periode na de Tweede Wereldoorlog, in grotere aantallen geproduceerd dan de MiG-21.

Bezocht: December 2020

GALLERIJ